آشنایی با روش های پخت و پز کم چرب

آشنایی با روش های پخت و پز کم چرب

آشنایی با روش های پخت و پز کم چرب

کم چرب چه مفهومی دارد؟

تنها عده ی کمی از افراد هستند که با خوردن مقادیر زیادی از شیرینی و غذاهای پر چرب  چاق نمیشوند ولی تعداد زیادی از افراد با خوردن خوراکی های شیرین یا پر کالری به سرعت دچار افزایش وزن میشوند.از علل اصلی این که مواد غذایی باعث بالا رفتن وزن میشوند ، بالا بودن میزان چربی در ان هاست  این در حالی است که حداکثر فقط ۳۰ درصد (حدود ۶۰-۸۰گرم چربی) از انرژی مصرفی روزانه ما بایداز طریق چربی ها تامین شود. اما در بسیاری از افراد مقدار چربی مصرفی روزانه خیلی بیشتر و نزدیک به ۱۰۰ گرم است . این میزان اضافی در ابتدا به صورت اضافه وزن در افراد ظاهر میشود ولی عواقب بسیار جدی نظیر افزایش کلسترول ،تصلب شرایین ، بیماری های قلب وعروق ،بیماری های وابسته به تغذیه غلط در پی دارد .تغذیه کم چرب و استفاده از مواد غذایی سالم در پیشگیری از این نوع بیماری ها و چاقی ناخوشایند نقش مهمی دارد و قدم اصلی در راه سلامتی استفاده از تغذیه کم چرب و قانون اصلی ان یعنی مصرف حداکثر ۸۰ گرم چربی در طول روز میباشد.

پخت وپز کم چرب

در روش تغذیه ای کم چرب تا وقتی که کالری حاصل از چربی از ۳۰ درصد کل مقدار کالری مصرفی روزانه بیشتر نشود میتوان از هر نوع ماده غذایی خورد.این قانون در مورد کیک ها ، نان ها، شیرینی و دسر ها نیز صدق میکند. مواد چاق کننده اصلی در این نوع از مواد غذایی کره،خامه پرچرب ،شکلات ،مغز خشکبار میباشد.

اولین قدم در پخت غذاهای کم چرب انتخاب درست مواد اولیه و استفاده از جایگزین های کم چرب است برای مثال به جای خامه از سایر فراورده های لبنی مانند ماست وشیر کم چرب استفاده شود.ولی زرده تخم مرغ  علی رغم مغذی بودنش مقدار فراوانی چربی دارد و باید  مقدارکمی از ان استفاده شود .

جایگزین های کم چرب

از مصرف چربی های مانند مارگارین ، کره ، روغن نباتی در پخت غذاها تا جایی که امکان دارد دوری کنید و به سراغ استفاده از کره ماست (نوعی کره کم چرب ) ،روغن های گیاهی و مارگارین کم چرب بروید.چون این هاحاوی اسید چرب های مهم هستند و معمولا کلسترول ندارند و مصرف انها باعث تامین انرژی و اسید چربهای حیاتی بدن شده و در جذب ویتامین های  Aو  D و E و k از روده مفید است. کره ماست که به تازگی عرضه میشود تقریبا نصف مقدار کره معمولی کالری دارد و نرم و قابل مالیدن روی نان میباشد .

استفاده از پنیر های تازه و با درصد چربی کم مانند کوارک (نوعی پنیر) که در انواع کم چرب نیز به فروش میرسد ، نیز میتواند جایگزین مناسبی باشد.

در  هنگام پخت انواع شیرینی کیک یا دسر میتوانید به جای استفاده از مقادیر زیادی شکر از انواع میوه ها استفاده کنید چون انها به علت قند طبیعی طعم و بو و عطر خاص خود کیک ها وشیرینی های شما را خوشمزه تر میکنند.استفاده از پوره انواع میوه ها یا کرم های میوهای میتوان برای پر کردن داخل کیک وشیرینی و یا تزیین روی انها به جای انواع خامه هایا روکش های شکلاتی استفاده کرد . پوره میوه به راحتی میتوان با استفاده از همزن مخصوص اماده کرد.

در میان وعده ها ازمغز خشکبار به جای تنقلات مضر مانند پفک یا چیپس استفاده کنید زیرا انها حاوی اسید چرب های اشباع نشده هستند که برای سلامت بدن ضروری است .

اگرچه مقداری شکلات گاهی میتواند نشاط اور باشد ولی اغلب افراد با استفاده زیاد از حد کالری زیادی را دریافت میکنند اگر میخواهید شکلات بخورید یا در تزیین کیک و دسرهای خود استفاده کنید، احتیاجی نیست که یک بسته کامل از ان را مصرف کنید  به جای ان میتوانید از شکلات های تلخ که کالری کم تری دارند یا شکلات های چیپسی ورنده شده استفاده کنید که هم به نظر بیشتر می اید وهم زیباتر دیده میشود.

ظروف و وسایل مناسب

با استفاده از ظروف تفلون یا دیگر ظروف نچسب که نیاز زیادی به روغن ندارند میتوانید در مصرف روغن صرفه جویی کنید . استفاده از بخار پز و سایر دستگاه های اشپزی که غذاها را بدون نیاز به روغن زیاد طبخ میکنند نیز خالی از لطف نیست .ولی  تکنیک هایی هم برای کم کردن میزان روغن مصرفی برای غذا ها وجود دارد مثلا اگر میخواهید ماده غذایی مانند سیب زمینی را  در روغن سرخ کنید میتوانید به جای استفاده از روغن،انها را در فر و در دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد قرار داده و مقدار کمی روغن روی انها اسپری کنید و در پنج دقیقه پایانی پخت ،دمای فر را پایین بیاورید(در حدود ۱۶۰درجه سانتیگراد ) تا مغزپخت شوند به این ترتیب میتوانید از سیب زمینی های ترد و کم کالری استفاده و لذت ببرید.یا هنگام طبخ سوپ و اش یا خورشت ها میتوانید پس از پختن ان ها را مدتی در یخچال قرار دهید با این کار روغن اضافی جمع شده روی انها را میتوانید جدا کنید .

نظرتون در مورد مطلب آشنایی با روش های پخت و پز کم چرب چیه ؟؟

مجله اینترنتی چی گه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *