الزایمر و روشهای پیشگیری از آن

الزایمر و روشهای پیشگیری از آن

فکر نکنید که هنوز سالهای سال تا سن مبتلا شدن به بیماری الزایمر فاصله دارید.و به همین دلیل حالا حالاها لازم نیست به فکر پیشگیری از ان باشید.

الزایمر

فراموشی هم مانند هر بیماری دیگری از سنین جوانی تا حد نامحسوسی شروع می شود و به تدریج رشد می کند.شما برای خرید به سوپر مارکت می رویداما چند قلم از وسایل ضروری خانه را که بر تهیه انها بسیار تاکید داشته اید را از یاد می برید و هنگامی که به خانه می رسید متوجه می شوید که یک بار دیگر باید به سوپر بروید.یا اسم خیلی از دوستان دوران دانشگاه که زمانی بسیار با هم صمیمی بوده اید را اصلا به یاد نمی اورید.البتع فراموش کردن چند چیز مساله ای نیست اما هنگامی که همین حالت رشد می کند کار به الزایمر می رسد.پس از همین الان دست به کار شوید و جلوی ظهور ان را بگیرید. بیماری الزایمر یک بیماری عصبی ناتوان کننده است و طبق تخمین های آکادمی نورولوژی آمریکا، تعداد مبتلایان به این بیماری در ۴۰ سال آینده و در این کشور ۳ برابر خواهد شد.

  • غذا های مفید بخورید.

انجمن الزایمر آمریکا توصیه به محدود کردن چربی های اشباع، قند و نمک و کلسترول کرده است چون این دسته از خوراکی ها در حال حاضر بزرگترین تهدید برای سلامت مغز هستند. به طوری که مصرف چربی های اشباع خطر سه برابری و مصرف چربی های ترانس خطر ۵ برابری ابتلا به ان را دارد. با این حال این انجمن اقدام به معرفی بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت مغز و پیشگیری از الزایمر کرده است:  انواع توت ها: زغال اخته، تمشک، توت فرنگی و سایر میوه های خانواده توت، دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند که ثابت شده برای افزایش قدرت مغز و مبارزه با رادیکال های آزاد مضر، مفیدند. از آنجا که بدن انسان خود قادر به تولید آنتی اکسیدان نیست، ضروری است از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها دریافت شود. ماهی آزاد: ماهی قزل آلا شامل بالاترین سطوح اسیدهای چرب امگا ۳ است. درست مانند آنتی اکسیدان ها، بدن شما اسیدهای چرب امگا ۳ را خود تولید نمی کند و اضافه کردن آنها به رژیم غذایی برای سلامت مغز توصیه می شود. محققان دانشگاه مریلند اعلام کرده اند که این چربی ها منجر به کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بهبود حافظه  و عملکرد مغز و مبارزه با نوسانات خلقی و افسردگی می شود. انجمن قلب آمریکا حداقل دو وعده ماهی قزل آلا و یا سایر ماهی های چرب را در هفته توصیه می کند. روغن زیتون از آنجا که داشتن مغز سالم الهام گرفته از قلب سالم است، مصرف غذاهایی که به حال قلب مفیدند، می تواند خطر ابتلا به الزایمر را نیز در دوران کهولت کاهش دهد. مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون است، توصیه می شود. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان هایی برای بهبود یادگیری و افزایش حافظه است. سبزیجات برگ دار: این سبزیجات به شدت با کاهش سطح ابتلا به زوال شناختی ارتباط دارند. کلم پیچ و اسفناج سردردسته این سبزیجات هستند و هر دو سرشار از ویتامین های گروه ب بخصوص ویتامین ب ۶٫ ویتامین های گروه ب قادر به کوچک کردن ناحیه ای از مغز هستند که مرتبط با بیماری الزایمراست. کلم پیچ حاوی فلاونوئیدها، ویتامین کا و دیگر خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. شربت افرا: استفاده از شیره درخت افرا در حفاظت از سلول ها مغز از آسیب نقش مهمی دارد. ضمن این که عنصر کلیدی برای حفظ عملکرد درست مغز دارد. چغندر: این سبزی قدرتمند نیز حاوی نیترات ها برای افزایش جریان خون به مغز است. ضمن این چرخه اکسیژن را در بدن بهبود می بخشد و به حفظ عملکرد مغز کمک می کند. نیترات باعث گشادکردن رگ های خونی می شود. اضافه کردن آب چغندر به رژیم غذایی یک راه قدرتمند برای مبارزه با بیماری های شناختی بخصوص آلزایمر است.حذف کربوهیدرات به بهانه لاغری تاثیر مستقیم بر ضعیف شدن حافظه ی شما دارد.این بدان دلیل است که کربوهیدرات در بدن تبدیل به گلوکز می شود و مغز به گلوکز احتیاج دارد.نان گندم یا نان تست را به همراه یک تخم مرغ را به عنوان صبحانه بخورید تا روزی پر مغز را شروع کنید

  •  ورزش کنید:

 پیاده روی کنیدͺبدویدͺنرمش های مختلف انجام دهید و یا هر ورزش پر تحرک دیگری را که علاقه دارید انجام دهید.تحقیقات نشان می دهد اگر بعد از انجام ورزش های نشاط اور مطالعه کنید بازدهی تان تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت .هیچ گاه به خودتان اجازه ندهید که بدنی خمار و خموده داشته باشید.

  • فونت کامپیوترتان را تغییر دهید:

ایا تا حالا فقط با یک نوع فونت کار می کرده اید؟ حالا تغییرش بدهید و به سراغ فونتی متفاوت بروید. استفاده از فونت جدید برای شما کمی سخت است به همین دلیل مغز شما به چالش کشیده می شود و شما باید دقت بیشتری بکنید تا جملات را بر روی صفحه مانیتورتان بخوانید.

  • گاهانه سرچ کنید:

وبگردی که صرفا برای وقت هدر دادن باشد کوچکترین فایده ای برای مغز ندارد.اما اگر با دقت و برای پیدا کردن جواب سوال هایتان به اینترنت پناه می برید و حسابی می گردید تا بلاخره پاسخ سوال هایتان را در چند سایت پیدا کنید و انها را با هم مقایسه نمایید.کمک می کند که ان بخش از مغز که مربوط به حافظه کوتاه مدت است  تحریک شود و فعالیت انجام دهد.

  • جای پارک ماشین تان را به حافظه بسپارید.

اگر جزء ان دسته از افراد هستید که عادت دارند ماشین را جایی پارک کنند و بعدا ساعتها دنبال ان ماشین بگردند.از امروز دیگر این عادت را کنار بگذارید.دانشمندان دانشگاه منچستر تمرینی به شما معرفی می کنند که می تواند تا ۱۰ درصد به رشد حافظه بلند مدت  تان کمک کند.ان ها می گویند هنگامی که ماشین را پارک کردید به مدت ۳۰ ثانیه هر چند لحظه یک بار به مکانی که ماشین را در ان پارک کرده اید نگاه بیندازید همین تمرین ساده به حافظه شما کمک خواهد کرد.

  • پیش از خواب نخ دندان بکشید:

مسواک کردن و نخ دندان کشیدن مانع التهابات لثه ای می شوند.در غیر اینصورت باکتری های مضر به راحتی از دهان وارد جریان خون می شوند و به همه نقاط بدن از جمله مغز می شوند و به تخریب ان می پردازند.روزی یک بار یا دو بار نخ دندان کشیدن در کنار فوایدی که برای دندانهایتان دارد شما را از حواس پرتی هم نجات خواهد داد.

مجله اینترنتی چی گه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *