بررسی عملکرد پرتال های خبری ایران

بررسی عملکرد پرتال های خبری ایران/ راه ده ساله در یک شب

داشتن یک سایت و فعالیت بر روی آن یک هدف برای بسیاری از علاقه مندان به دنیای اینترنت است . هر یک از آن ها در موضوعی خاص مهارت داشته و علاقه دارند درباره آن موضوع مطالب خود را منتشر کنند . با گسترش خدمات اینترنت و افزایش کاربران در چند سال گذشته ، شاهد رشد و فعالیت زیاد سایت های اینترنتی و حتی وبلاگ ها شدیم . افرادی که به صورت انفرادی فعالیت می کنند معمولا از سرویس دهنده های بلاگ در ایران استفاده کرده و این راه را برای انتشار مطالب خود انتخاب می کنند اما اگر همراه با دوستان تیمی را تشکیل بدهند و مطالب بیشتری را در چنته داشته باشند باید به فکر یک فضای میزبانی گسترده تری باشند . راه اندازی و تاسیس یک وبسایت هزینه بسیار زیادی ندارد به همین دلیل افراد بیشتری علاقه مند به کار در اینترنت هستند .

موفقیت سایت به خلاقیت آن ها بستگی دارد . در اینترنت شاهد سایت هایی هستیم که به صورت اختصاصی در یک موضوع خاص فعالیت می کنند . در این سایت ها چندین نویسنده سعی و تلاش خود را می کنند تا جامع ترین سایت در موضوع مورد نظر خود باشند و آرشیو خود را تقویت کنند اما با کمی جست و جو در دیگر سایت میبینیم که سایت هایی وجود دارند که تمامی مطالب مورد نیاز شما را پوشش می دهند . این نوع از پرتال ها و یا مجله های خبری اینترنتی تمامی نیاز های کاربران را درنظر گرفته و دسته بندی مطالب ، انبوهی از مطالب را در اختیار کاربران می گذارند .

بررسی عملکرد پرتال های خبری ایران

انواع پرتال های خبری

امروزه (و حتی در گذشته!) با دو نوع از سایت های محتوایی (خبری) روبرو هستیم . پرتال های عمودی و پرتال های افقی . پرتال های عمودی ، پرتال هایی هستند که به صورت جامع و آرشیو وار بر روی یک موضوع خاص تمرکز می کنند و سعی می کنند در موضوع مورد نظرشان بهترین باشند و از دیگر رقبا جلو بزنند. دسته دیگر پرتال های افقی هستند که به انتشار مطالب در بسیاری از موضوعات می پردازند . اگر در یک پرتال عمودی موضوع موبایل است ، در یک پرتال افقی یکی از بخش های آن موبایل است پس پرتال های افقی پر محتواتر هستند و مطالب بیشتری را در خود جای می دهند .

طبق تعریف داده شده سایت هایی با محتوای (مثلا) ورزش جز پرتال های عمودی به حساب می آیند و خبرگزاری های اینترنتی جز پرتال های افقی هستند . فعالیت این دو دسته تا حدودی به هم شبیه است . موفقیت هر یک از این دو گروه به کیفیت مطالب آن ها بستگی دارد . پرتال های عمودی با مطالب اختصاصی خود سعی می کنند خود را از دیگر سایت های مشابه متمایز کنند . هرچه فعالیت پرتال های عمودی بیشتر باشد و به طور کلی فعال تر باشند و کاملا موضوع مورد نظرشان را پوشش دهند ، به موفقیت نزدیک تر می شوند . زمان در موفقیت این دسته از سایت ها بسیار موثر است زیرا سایت های که به صورت اختصاصی کار می کنند و موفق شده اند ، سابقه بسیار زیادی نیز دارند . برای بهتر شناساندن و بیشتر معرفی شدن ، باید مطلب بنویسند و فعال باشند و چون موضوع محدود است (!) زمان زیادی باید بگذرد و به آن چیزی که می خواهند برسند .

حال نگاهی به پرتال های افقی می اندازیم . سایت هایی غول پیکر با آرشیوی قوی از مطالب . خبر ، ورزش ، سلامت ، فناوری ، سبک زندگی ، سرگرمی و … ، این موضوعات بخشی از مضوعات یک پرتال افقی هستند . اگر یک سایت بر روی یکی از این مضوعات تمرکز کند و موفق شود ، چرا سایتی که در بسیار از مضوعات فعالیت می کنند نباید موفق شود ؟ موفقیت و عدم موفقیت سایت ها که در حال حاضر بر اساس بازدید آن ها مشخص می شود رابطه تنگاتنگی با تعداد مطالب آن ها دارد . بله میدانم که سئو ، تبلیغات ، مطالب کمیاب و … می تواند بازدید سایتی را افزایش دهد اما دقت داشته باشید که بازدید آن ها در یک بازه زمانی خاص بالا می رود و نمی تواند تضمین بازدید دایمی سایت باشد .

کاربران چگونه وارد سایت ها می شوند ؟ (در این جا تبلیغات اینترنتی لحاظ نشده اند) آن ها به دنبال مطلبی در موتور های جست و جو هستند پس می توان گفت که هرچه تعداد مطالب سایت بالا تر باشد ، احتمال اینکه سایت در موتور های جست و جو دیده شود بیشتر است . این حقیقتی است که نمی توان آن را رد کرد . حال چه مطلب کپی باشد چه اختصاصی ، مطلب سایت شما به حساب می آید . در حال حاضر بسیاری از پرتال های خبری در ایران از مطالب کاملا کپی استفاده می کنند و از لحاظ بازدید ، آمار بسیار خوبی نیز دارند .

traffic1

راه ده ساله در یک شب

همان طور که در توضیحات بالا گفته شد ، زمان در موفقیت بسیار موثر است . سایت شما با گذشت روز ها و سال ها ، مطالب بیشتری منتشر می کند و اعتبار بیشتری بدست می آورد چه سایت یک پرتال عمودی باشد چه افقی . پرتال های عمودی برای انتشار ۱۰ هزار پست که به صورت اختصاصی نوشته می شود ، نزدیک به یکسال زمان نیاز دارند . اما این درحالی است که پرتال های افقی می توانند در یکماه به این تعداد پست دست یابند . زیرا موضوعات آن ها بیشتر است و پتانسیل بیشتری جهت انتشار مطلب دارند . مجله های خبری که در حال حاضر فعالیت می کنند خیلی زودتر از آنچه فکر کنید به موفقیت می رسند و در رتبه بندی ها بالا می آیند . مشکلی که در این نوع پرتال ها وجود دارد مطالب غیر اختصاصی و کپی است .

خبرگزاری های جامع روزانه مطالب خود را منتشر می کنند و پرتال های افقی آن ها را کاملا کپی کرده و یه اصطلاح (شیک خودشان) بازنشر می کنند . بعضی از این سایت ها از نهایت خلاقیت خود استفاده می کنند و ابتدای پست می نویسند : به گزارش بخش خبری سایت … به نقل از ایسنا <متن کپی شده> ! مجله های خبری از این دسته ، آمار بازدید روزانه زیادی دارند و به همین دلیل تبلیغات زیادی را نیز می پذیرند پس درآمد بالایی نیز دارند . اما چیزی که به آن توجه نمی شود کپی رایت است . اگر به دنبال موفقیت در پرتال های افقی هستید تا زودتر از سایرین به رتبه های بالا برسید ، از مطالب اختصاصی غافل نشوید .

جمع بندی

چیزی که امروزه در پرتال های خبری ایرانی مشاهده می کنیم این است » نگارش و انتشار مطالب اختصاصی توسط خبرگزاری ها جامع / کپی توسط پرتال های خبری و بازنشر آن ها . این نوع فعالیت یک فعالیت رایج است اما به این معنی نیست که تمامی پرتال های خبری از مطالب کپی استفاده می کنند . چیزی که سایت ها را به کپی کردن مطالب وسوسه می کنند ، صرفه جویی در زمان است تا زودتر به موقعیت دلخواه برسند . نگارش این مقاله برای من نزدیک به یک ساعت زمان برد اما می توانستم در این یک ساعت بیش از ۳۰ پست را کپی پیست کنم !

مجله اینترنتی چی گه ؟

مجله اینترنتی چی گه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *