زندگی نامه مشاهیر جهان «جیمز وات»

زندگی نامه جیمز وات

جیمز وات مهندس و مخترع بزرگ در ۱۹ ژانویه ۱۳۷۶ در گرینوک اسکاتلند زاده شد. وی از سن ۱۹ سالگی به کار ساختن ابزارهای اندازه گیری و مـحاسباتی ریـاضی مشغـول بـود و خـیـلی زود به انجام اصلاحاتی در موتورهای بخار علاقه مند شد. این موتورها که توسط مهندسین انگلیسی «توماس ساوری» و «توماس نیوکامن» ساخته شده بودند، در آن زمان برای پمپ کردن آب از معادن به کار می رفت.

وات توجه خود را بر ویژگی های بخار، به ویژه به نسبت میان چگالی آن با دما و فشار متمرکز کرد. او یک فضای ویژه متراکم کردن برای موتور بخار طراحی کرد که تا حد زیادی از به هدر رفتن بخار در سیلندرها جلوگیری می کرد و خاصیت مکش را تقویت می کرد.جیمز وات

نخستین اختراع

نخستین اختراع وات در سال ۱۷۶۹ ثبت شد که شامل این قطعه و اصلاحات دیگر او برای موتور ساخت نیو کامن بود. این اصلاحات شامل سیستم بخار پوشی یا سیلندرهای دو لایه، روغن کاری و عایق کاری سیلندر برای رسیدن به درجات بالای دما و حداکثر بازدهی بود.

در این زمان وات شریک مخترع انگلیسی «جان روباک» بود که در واقع سرمایه گذار تحقیقات وات بود.

در سال ۱۷۷۵ تولید کننده انگلیسی «ماتیو بولتون» که صاحب کارخانه ی مهندسی «سوهو» در بیرمنگام بود، توجه روباک را به کار تولید جلب کرد، در نتیجه روباک و وات دست به تولید موتورهای بخار زدند. وات به کار پژوهش و ثبت نوآوری های مهم دیگری نیز پرداخت که موتورهای دوار برای راه اندازی دستـگاه های گوناگـون، مـوتور دو طرفه که در آن بخار به طور متناوب به هر دو انتهای سیلندر وارد می شود و هم چنین فشار سنج بخار که کارش اندازه گیری میزان فشار بخار در موتور است، از آن جمله اند.

او در سال ۱۸۰۰ از شرکت کنارگیری کرد و پس از آن تمام وقت خود را به کار پژوهش اختصاص داد.

این که جیمز وات مخترع اصلی موتور بخار است، یک تصور غلط است و دلیل به وجود آمدن آن، اختصاص داشتن بخش بزرگ دستاوردهای او درباره ی مـسائل بنیادی موتور بخار بوده است. دستگاه گریز از مرکز کنترل سرعت که او در سال ۱۷۸۸ اختراع کرد و به طــور خودکار ســرعت موتور را تــنظیم می کند، یک مورد بسیار جالب توجه در جهان فنی امروز است.

واحد الکتریکی وات

واحد الکتریکی «وات» به افتخار این مخترع به نام او نام گذاری شده است. وات در عین حال یک مهندس شهر سازی مشهور نیز بود و مسیر چندین کانال را مساحی و نقشه برداری کرده بود.

او هم چنین در سال ۱۷۶۷ یک قطعه الصاقی اختراع کرد که تلسکوپ را به وسیله ی اندازه گیری مسافت تبدیل می کرد. اصطلاح «اسب بخار» نیز از وات به جا مانده است.

جیمز وات بالاخره بعد از عمری تلاش در ۱۹ اوت ۱۸۱۹ در هیت فیلد انگلستان درگذشت.

مجله اینترنتی چی گه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *