مشكلات خواب كودكان

مشكلات خواب كودكان

بيشتر مشكلات خواب در دوران كودكي دلايل هيجاني دارد. ممكن است كودك در طي روز و يا قبل از خواب بيش از حد هيجان زده شده و با دشواري به خواب رفته است.

مشكلات خواب كودكان

مشكلات خواب كودكان

او شايد از تاريكي و يا تنها بودن مي ترسد و يا شايد با خواب هاي بد و كابوس هاي شبانه آشفته شده باشد. چه بسا كودك به عمد سعي كند نخوابد تا پدر و مادرش را برنجاند و يا چون كسي با او غير منصفانه رفتار كرده تا دير وقت، بيدار بماند. علت مشكل خواب كودك، هر چه باشد، قدم هاي مختلفي مي توان براي بهبود خواب كودكان برداشت.

سعي كنيد علل اختلالات خواب كودك را بيابيد. هر گاه او به رختخواب مي رود، چه افكار خشمگينانه يا مضطربانه و مغشوشي در رختخواب به ذهن او خطور مي كنند؟ از او بخواهيد درباره ي اين گونه فكر ها با شما صحبت كند. اگر به نظر مي رسد كه او نمي تواند اين افكار خود را با شما در ميان بگذارد، خودتان افكارش را حدس بزنيد و از او بپرسيد كه آيا حدستان درست است يا خير. معمولا كودكان مبتلا به اين مشكلات به خود مي گويند كه واقعه ي وحشتناكي در زندگي آن ها در حال رخ دادن است يا رخ خواهد داد. با او صحبت كنيد و به او بياموزيد كه چگونه پاسخ خود را بدهد، مثلا بيرون از اين جا، گرگ ها و جادوگران منتظر من نيستند كه من را بكشند. يا حتي اگر خواب بد هم ببينم، واقعي نيست و واقعا هيچ چيزي اتفاق نمي افتد. فقط در طي ساعات روز درباره ي اين گونه موضوعات با او صحبت كنيد، زيرا چنين صحبت هايي در شب هنگام ممكن است فقط اضطراب كودك را افزايش دهد. به او اطمينان دهيد كه هر وقت چيزي او را بترساند، شما در كنارش هستيد و نگران هيچ چيز نباشد.

به كودك خود بياموزيد كه نسبت به خوابيدن خيلي نگران نباشد. اگر به او برچسب بدخوابي بزنيد، او خود را فردي بدخواب تلقي مي كند و نگراني فرد از نخوابيدن از بي خوابي بدتر مي شود. حتي اگر به تازگي كودك بسيار كم خواب بوده است، به او بگوييد كه او مي تواند خوب بخوابد و به خصوص، امشب مي تواند خواب خوبي داشته باشد.

براي كمك به كودك در خوابيدن و يا جلوگيري از خواب مفرط او شيوه هاي متعددي به كار مي رود. استفاده از دارو مناسب است، ولي اين مورد بايد آخرين اقدام و با مشورت پزشك صورت گيرد. بسياري از كودكان مي توانند با صداهاي موزون پيوسته اي مثل صداي پنكه، تيك تاك ساعت و يا صداي آهنگ به آهستگي به خواب روند. از صدا هاي مشابه نيز مي توان براي از بين بردن صداي خيابان و ساير صداها استفاده كرد. براي ان كه كودك از خواب نپرد مي توان از يك چراغ خواب استفاده كرد.

معمولا اگر براي كودكان قصه بگوييد و يا اين كه قسمت هاي مختلف بدن آن ها را مثل دست ها و پيشاني شان نوازش كنيد، به خواب مي روند. كار هاي ديگري مانند در آغوش گرفتن عروسك يا خرس عروسكي يا ورزش دادن آن ها قبل از به رختخواب رفتن و يا دادن يك خوراكي سبك قبل از خواب، به خوب خوابيدن آن ها كمك مي كند. قبل از رفتن به خواب مدت يك تا دو ساعت آن ها را از عوامل تحريكي و مهيج نظير برنامه هاي تلويزيون دور كنيد.

كودك در هر سني و هر مشكل خوابي كه داشته باشد، شما نبايد مشكل خواب او را به صورت يك مصيبت در آوريد. با رعايت نكات فوق و با تلاش هاي مصرانه شما براي كمك به كودك، عادت هاي بدخوابي او با گذشت زمان از بين مي رود.

مشكل ديگر كودكان، صرف نظر از مشكل به خواب رفتن، بيدار كردن كودكان در صبح است. اين كودكان را مي توان با روش هاي متعددي بيدار كرد: حمام يا دوش گرفتن، غذا، ورزش، سرما، مجبور كردن براي پاسخ به حرف ها، ساعت هاي راديويي و … .

بهترين كار اين است كه به يك كودك نه يا ده ساله اجازه دهيد تا براي بيدار شدن در صبح مسئوليت تقبل كند. براي كودكان بزرگتر بهتر است كه خودشان ساعت داشته باشند و آن را تنظيم كنند. هميشه مسئوليت كودك را براي آماده شدن و خروج از خانه نپذيريد. گاه بگذاريد تحت فشار موضوعي مانند دير رسيدن به مدرسه باشند.

مجله اینترنتی چی گه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *