پوکی استخوان بیماری خاموش علیه زنان

پوکی استخوان بیماری خاموش علیه زنان

ممکن است دچار پوکی استخوان شوید، بدون آنکه از بیماری خود اطلاع داشته باشید! به همین دلیل است که پوکی استخوان « بیماری بی سر و صدا » نامیده می شود.

پوکی استخوان چیست؟

توده ی استخوانی هر فرد معمولا در ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بیشترین میزان خود می رسد. پس از این سن کاهش توده استخوانی به صورت یک روند طبیعی پیری آغاز می شود. پوکی استخوان وقتی بروز می کند که کاهش توده استخوان بیش از حد سریع باشد. پوکی استخوان موجب درد، رنج و مشکلات دیگری می شوند که عبارتند از:

  • شکستگی استخوان که بسیاری از آن ها به بستری شدن می انجامد
  • ناتوانی و وابستگی به دیگران
  • مرگ به علت ناتوانی در بهبودی از آسیب های وارده

در مراحل اولیه ی بروز پوکی استخوان، علایم به ندرت ظاهر می شوند. که این امر تشخیص بیماری را دشوار می سازد. پوکی استخوان در مراحل بعدی موجب بروز مسائل ذیل می گردد:

  • شکستگی مفصل های ران، کمر و ستون مهره ها که غالبا این اولین علامت است
  • کمر درد شدیدی در یک نقطه ی خاص که نشانه ی یک شکستگی می باشد
  • قوز کردن پشت که موجب انحنای پشت یا قوز درآوردن می شود

پوکی استخوان در طی سال های متمادی ایجاد می شود. پس حتی اگر هیچ یک از علایم هشداردهنده ی فوق در شما بروز نکرده باشد، ممکن است مبتلا به پوکی استخوان شده باشید.

171319581

عوامل مستعد کننده پوکی استخون کدامند؟

جنسیت: خانم ها بیشتر از آقایان دچار پوکی استخوان می شوند. چون توده استخوانی معمولا در آقایان بیشتر است. ضمن اینکه یائسگی نیز باعث تسریع از دست رفتن استخوان در بانوان می شود.

سن: با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می شود.

شروع یائسگی: استروژن هورمون زنانه ای است که از کاهش توده استخوان جلوگیری می کند. تولید استروژن در تخمدانها بعد از یائسگی متوقف می گردد، در نتیجه از دست رفتن توده استخوان تسریع می شود. زنانی که یائسگی زودرس دارند ( قبل از ۴۵ سالگی ) مانند بانوانی که تخمدانهای آن ها با جراحی از بدن خارج شده است، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

سابقه خانوادگی: وراثت بر میزان استخوان های شما و سرعت از دست رفتن آن ها تاثیر دارند.

استخوان های کوچک: بانوانی که دارای استخوان های کوچک بوده یا کوتاه قد و لاغر هستند، به خاطر وجود توده استخوانی کمتر، به بروز پوکی استخوان مستعدترند.

پیشینه ی قومی: بانوان اروپای شمالی یا آسیایی تبار بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

بعضی بیماریها: بیماریهایی نظیر بیماری تیروئید، بیماری کلیه و برخی سرطان ها ممکن است به پوکی استخوان منتهی شوند.

عوامل خطری که می توانید کنترل کنید:

وزن: وزن کم بانوان بسیار لاغر که عادت ماهیانه ی آن ها را مختل کند، این خانم ها در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند. ( زنانی که دارای اضافه وزن هستند معمولا در معرض خطر نیستند ولی احتمال ابتلا به ناراحتی های دیگر در آن ها زیادتر است).

ورزش نکردن: فعالیت نداشتن، کاهش توده استخوان را تسریع می کند. ورزش مناسب به افزایش مقدار استخوان و سلامتی بیشتر شما کمک می کند.

مصرف مشروب و یا نوشابه های کافئین دار: این مواد در استفاده بدن شما از کلسیم اختلال ایجاد می کنند. همچنین افرادی که مشروب مصرف می کنند، غالبا برنامه غذایی نامناسبی داشته و کم ورزش می کنند.

کمبود کلسیم در برنامه غذایی: کلسیم استخوان ها را قدرتمند می سازد. اگر به قدر کافی کلسیم مصرف نمی کنید، بدن شما سلول های استخوانی را تخریب می کند تا کلسیم مورد نیاز شما را به دست آورد.

سیگار کشیدن: زنانی که سیگار می کشند بیشتر از خانم هایی که سیگار نمی کشند، دچار پوکی استخوان و ( سایر بیماری ها ) می شوند.

کمبود ویتامین D: ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا از کلسیم برای ساختن استخوان های محکم استفاده کنید.

آیا می توان پوکی استخوان را تشخیص داد؟

معاینه جسمانی: سابقه پزشکی شما کمک می کند تا مشخص شود آیا در مرض خطر پوکی استخوان قرار دارید یا نه. پزشکتان می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه پیشگیری را برای خود تعیین کنید.

آزمایش های سنجش تراکم استخوان: این آزمایش ها برای تشخیص و پیگیری درمان پوکی استخوان، دقیق تر از عکسبرداری با اشعه X هستند.

پرتوهای X : معمولا برای تشخیص پوکی استخوان مورد استفاده قرار نمی گیرند. این پرتوها که به دلایل دیگری استفاده می شود ممکن است پوکی استخوان را نیز در حالتی که حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد توده استخوان از بین رفته باشد، نشان دهد.

در صورتی که دچار پوکی استخوان باشید

افزایش مصرف کلسیم: بانوانی که دچار پوکی استخوان هستند روزانه به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

بیشتر ورزش کنید: چون استخوان های شما شکننده اند، دقت کنید که با پزشکان حتما درباره نحوه ورزش بی خطر مشورت بگیرید.

دارو درمانی: بعضی داروها موجب کند شدن روند کاهش استخوان می شوند. داروهای دیگری هم هستند که ممکن است پوی استخوان را درمان کنند.

از زمین خوردن پیشگیری کید:

  • از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا گیجی شما می شوند، خودداری کنید
  • کفش های محکم بپوشید که دارای پاشنه های کوتاه و کف عاج دار باشد
  • مسیرها و راه پله ها را کاملا روشن نگه دارید
  • در کنار دوش و دستشویی دستگیره نصب کرده و از آن ها استفاده کنید
  • منزل خود را عاری از موقعیت هایی گردانید که موجب زمین خوردن افراد می شوند
  • از دستگیره و نرده پله ها استفاده کنید
  • از راه رفتن روی سطوح لغزنده نظیر مسیرهای یخ زده و زمین های خیس و روغنی شده اجتناب کنید
میزان توصیه شده مصرف کلسیم در هر روز:

بین سنین ۱۱ تا ۲۴ سال هستند …………. ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم

باردار بوده یا شیر می دهند …………. ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم

۲۵ تا ۴۹ ساله هستند ( قبل از یائسگی ) …………… ۱۰۰۰ میلی گرم

۵۰ تا ۶۴ ساله هستند ( قبل از یائسگی ) …………… ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم

۶۵ ساله و به بالا هستند …………… ۱۵۰۰ میلی گرم

images

بهترین راه جذب کلسیم:

مصرف غذاهای پر از کلسیم می باشد. این غذاها عبارتند از:

  • لبنیات نظیر شیر کم چربی، پنیر و ماست کم چربی
  • ماهی های نرم استخوان نظیر کنسرو ماهی آزاد، ساردین
  • سبزیجات تازه
  • خشکبار
  • حبوبات
  • سویا

از دکتر یا متخصص تغذیه خود بپرسید که به چه مقدار کلسیم نیاز دارید و در غذاهایی که می خورید چه مقدار کلسیم وجود دارد.

ورزش هایی که با تحمل وزن بدن همراهند و مانع پوکی استخوان می شوند:
  • راه رفتن
  • راه پیمایی
  • دوی آهسته
  • نرمش
  • تنیس

دقت کنید حتما ورزشی را در برنامه خود بگنجانید که قدری فشار بر پشت و بازوهای شما وارد می آورد. نظیر پاروزدن، تنیس یا حرکت با وزنه. هفته ای ۳ الی ۵ بار به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش، کمک بزرگی برای شما محسوب می شود. حتی اگر نمی توانید مرتبا ورزش کنید، سعی کنید به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت جسمانی معتدلی در اغلب روزهای هفته و ترجیحا تمام روزهای هفته داشته باشید. حتی یک قدم زدن سریع روزانه به کاهش از دست دادن استخوان کمک می کند. با ورزش تعادل و چالاکی خود را بهبود بخشید که می تواند مانع از زمین خوردن شما گردد. سعی کنید در هنگام ورزش به حد کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیرید تا به بدن شما برای ساخت ویتامین D کمک کند.

آیا عمل رحم برداری در پوکی استخوان موثر است؟

بانوانی که رحم آن ها برداشته شده است، بیشتر در معرض بروز پوکی استخوان هستند. این افراد باید به دقت به وسیله پزشک تحت نظر قرار بگیرند و استروژن مصرف نمایند. ( لازم نیست که این افراد پروژسترون مصرف کنند ).

مجله اینترنتی چی گه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *