چند راهکار ساده برای تقویت حافظه

چند راهکار ساده برای تقویت حافظه

همه ی ما دوست داریم حافظه ای قوی با حضور ذهن بالایی داشته باشیم. گاهی اوقات که چیزهای ساده ای مانند نام یا شماره تلفن کسی را فراموش می کنیم، به این فکر می افتیم که دچار فراموشی شده ایم و این باعث نگرانی بیش از حد ما نسبت به مسئله ی تحلیل حافظه مان (مغز) می شود. در ادامه شما را با راهکارهایی ساده برای تقویت حافظه آشنا می کنیم.

۱)کاری انجام دهید:

دانشمندان بر این باورند که ورزش های هوازی منظم می تواند ساده ترین و مهم ترین راه برای سلامتی طولانی مدت مغز باشد. در حالی که قلب و شش ها واکنشی سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم فعالیت می کند. برای سلامتی دائمی مغز روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی ( دویدن و نرمش های هوازی ) می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.

۲)متعادل بخورید:

انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد می کند. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و پروتئین معمولی بسیار آرام تر از غذاهایی با میزان قند بالا مانند شیرینی ها و نشاسته در بدن تجزیه می شوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می رساند و باعث بهینه سازی سوخت و ساز در ارگان هایی می شود که می تواند در سلامتی طولانی مدت مغز نقش بسزایی داشته باشد.

۳)مراقب بدن خود باشید:

بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی، فشارخون و غیره می توانند تاثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و عدم استفاده از چربی های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز می شود.

Active human brain

۴)مراقب رژیم غذاییتان باشید:

در حالی که پر خوری فعالیت مغز را کم می کند و در طولانی مدت باعث فشار آمدن به مغز می شود، کمبود کالری هم می تواند اثر مشابهی را بر مغز بگذارد. رژیم های غذایی مفرط می تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شوند. احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن و ترس از چاق شدن شود. بسیاری از مطالعات رژیم های غذایی مفرط را با حواس پرتی، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.

۵)از استراحت و آرامش لذت ببرید:

در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی مرور می شوند. بعضی دور ریخته و بعضی ذخیره می شوند. مطالعات نشان می دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئین هایی که سیناپس ها، محل تماس دو عصب، را شکل می دهند، توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می دهند. علاوه بر این خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه ی مستقیم دارد.

۶)از قهوه تان لذت ببرید:

تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می کند. بر اساس یک مطالعه ی علمی ۲ الی ۴ بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می تواند به کاهش فراموشی کمک کند و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزایمر پیشگیری کند. اینکه آیا کافئین موجود در قهوه باعث رفع خستگی می شود یا آنتی اکسیدان موجود در آن ها هنوز مشخص نیست، اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در این بعد از ظهر و چند سال بعد می شود.

۷)ماهی بخورید:

بر اساس تئوری های جدید وجود ماهی در رژیم های غذایی انسان می تواند نقش بسزایی در تقویت حافظه داشته باشد. اسیدهای چرب مورد نیاز مانند امگا۳، برای ساختمان مغز مهم است و تاثیر آن ها برای درمان بیماری های مغزی بسیار موثر است. مطالعات انجام گرفته بر روی تاثیر مکمل امگا۳ نتایج جالبی را به همراه داشت که نشان می دهد امگا۳ در برخی دیگر مواد غذایی مانند تخم کتان، ماهی ها و برخی از حیوانات علف خوار نیز یافت می شود.

۸)خونسرد باشید:

استرس تاثیر بد و مخربی روی مغز می گذارد و با ترشح هورمون های خطرناکی در ناحیه ی هیپوکمپوس و سایر قسمت های مغز، حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از دانشمندان بر این عقیده اند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت های هنری می تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تاخیر بیاندازد.

۹)سودوکو حل کنید:

حل جدول سودوکو که امروزه به پرطرفدارترین جدول در دنیا معروف شده است، سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز را به نحو عجیبی افزایش می دهد. علاوه بر این موارد، ورزش منظم به ویژه ایروبیک و پیاده روی تاثیرات بسیار مثبتی بر عملکرد مغز داشته و سرعت و شفافیت تفکر را بالا می برد.

بادام

۱۰)بادام بخورید:

علاوه بر همه ی این ها باید بدانید که بادام حافظه را تقویت می کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود، تاثیر بهتری دارد.

مجله اینترنتی چی گه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *