چند روش برای دوست داشتن خود !

چند روش برای دوست داشتن خود !

چند روش برای دوست داشتن خود

چند روش برای دوست داشتن خود

۱٫ مهمترين نكته دست برداشتن از انتقاد جوئي از خود و ديگران است .

هر روز برايمان روز جديدي است و كارها را به شكلي تقريباً متفاوت با روز قبل انجام مي دهيم. يادمان باشد قدرت همانا توانايي ما در كنار آمدن و همسو شدن با فرآيند زندگي است. آنهائي كه در خانواده هاي ناآرام و نامتعادل رشد يافته اند معمولا تعريف خاصي فراتر از مسئوليت پذيري دارند كه سبب قضاوت هاي نادرست و نامعقول درباره ي خودشان مي گردد . آنها در ميان ترس و نگراني از آينده و فشار هاي روحي و جسمي بسيار رشد يافته اند. برداشت شما نيز لحظه اي .« بايد مشكلي در من وجود داشته باشد » آنها از اين نوع تربيت آن است كه درباره ي كلماتي كه خود را با آنها مؤاخذه مي كنيد فكر كنيد . از جمله صفاتي كه بعضي مردم خود را با آن توصيف مي كنند مي توان نادان، دختر بد، پسر بد، بي فايده، بي توجه، احمق، زشت، بي ارزش، كثيف و … نام برد . آيا اينها كلماتي هستند كه شما براي توصيف خود از آنها استفاده می كنيد؟
همواره بايد به ارزش و ملاك انساني خود احترام بگذار يم، چرا كه اگر تصور كنيم به اندازه ي كافي خوب نيستيم راه را براي نابودي و بيچارگي خويش گشوده ايم و بيماري و درد را به بدنمان راه داده ايم. با اين كار سودهايي را كه بايد بدست مي آورديم به تاخير انداخته و در عوض با غذا خوردن بيش از اندازه، مصرف مواد مخدر، الكل و خيلي چيزها ي ديگر از بدنمان سوء استفاده مي كنيم.
همه ي ما به دليل نوع خلقت خود، يعني انسان بودن، هيچگاه آرامش و امنيت كامل نخواهيم داشت . بيائيد ديگر ادعاي كامل بودن نكنيم . دعوي تكامل عامل ايجاد فشاري مضاعف است كه مانع از نگاه صحيح ما به تغيير نقاط مورد نياز مي گردد. به جاي چنين برخوردهايي مي توانيم افق هاي سازنده ي درون و شخصيت منحصربه فرد مان را كشف كنيم و خود را به سبب دارا بودن توانائيهايي كه ما را از ديگران جدا مي سازد تحسين نمائيم . هر كدام از ما براي زندگي در اين كره ي خاكي اصول مشخصي دارد، اما زمانيكه خود را مورد سرزنش قرار دهيم در واقع آن اصول را به بيراهه كشانده ايم.

۲٫ بايد از ترساندن خويش دوري كنيم .

بسياري از ما خود را با افكار دلهره آور مجازات مي كنيم. اما بدين ترتيب تنها باعث نامساعدتر شدن شرايط شده و مشكلي كوچك را به مساله اي غير قابل حل تبديل مي كنيم. اين شيوه اي بسيار تاسف آور است كه همواره در پي يافتن خطا و اشتباهي در زندگي باشيم.
چه تعداد از شما در حالي كه از يك اشتباه كوچك، داستان وحشت آوري در ذهن خود ساخته ايد به رختخواب مي رويد؟ مثال اين افراد مانند كودكي است كه در تاريكي اتاقش تصور مي كند اژدهاي وحشتناكي در زير تخت پنهان شده و مي خواهد او را بخورد . پس واضح است كه با وجود اين افكار نمي تواند به راحتي بخوابد. شما نيز به عنوان يك كودك به پدر و مادر خود نياز داريد تا آرامتان كنند، ولي هم اكنون از منظر شخصي بالغ مي دانيد كه خود قادر به آرام كردن اعصاب و روان خويش هستيد.
افراد بيمار از اين روش بسيار استفاده مي كنند. اكثراً به آخرين مرحله ي بيمارستان و حتي مراسم تدفين خود فكر مي كنند. آنها تمام قدرت و نيروي فكري خود را صرف فكر به نظرات د يگران در مورد بيمارستان مي كنند. حتي گاهي از طريق راديو، تلويزيون و روزنامه در مورد آن بيماري اطلاعات جمع مي كنند. گاهي اوقات تا جائي پيش می روند كه نام خود را در ليست قربانيان بيماري جستجو مي كنند.
شايد اين روش در روابط اجتماعي نيز بكار گرفته شود . دوستي كه قرار بود فلان ساعت تماس بگيرد به علتي تماس نمي گيرد و شما بلافاصله نتيجه مي گيريد كه وي شما را دوست ندارد و در برقراري روابط اجتماعي مايوس و نا اميد مي شويد. بدين سبب گوشه گير شده و ديگران را پس می زنيد.
نظير اين موارد در مسائل كاري اشخاص نيز روي مي دهد. شخصي درباره ي شغل ديگري نظري مي دهد اما نفر دوم سعي دارد قضيه را منفي تلقي نموده و به خود بقبولاند كه آن شخص قصد تضعيف يا خرد كردنش را داشته است. همواره توجه داشته باشيد اينها نوعي تلقين منفي است كه همانند يك دور باطل اثر مخرب دارد.
پس چه بهتر در همان ابتدا با اين نوع تفكرات به مبارزه برخيزيد . اگر مي بينيد همواره عادات، افكار و موقعيت هاي منفي را در ذهنتان مرور مي كنيد، بدنبال تصويري ذهني كه بيانگر فكر يا حادثه اي مثبت است باشيد و آن را جايگزين افكار منفي نمائيد . تصاوير مثبت ذهني مي توانند منظره اي زيبا ، غروب خورشيد، گل ها، ورزش و به طوركلي هر آن چيزي كه دوست داريد باشند . اين تصورات را به عنوان دريچه ي نجات از تفكرات منفي و ناراحت كننده در نظر بگيريد و در زمان مورد نياز خود را به كمك آنها از افكار مزاحم رهايي نه! ديگر نمي خواهم به آن موضوعات فكر كنم، مي خواهم به غروب » بخشيد. به خود بگوئيد اگر به استفاده از اين روش ادامه .« خورشيد، شهر زيباي پاريس، اسكي روي آب و … فكر كنم دهيد سرانجام عادات نادرست را فراموش خواهيد كرد . اما هميشه به ياد داشته باشيد كه اين كار نياز به تمرين فراوان دارد.

۳٫ با خود مهربانانه، صبورانه و بزرگوارانه برخورد كنيد.

صبر ابزار بسيار قدرتمندي است . اغلب ما از انتظارات نادرست و برآورده نشدن سريع زيرا انتظار و .«! من حالا مي خواهمش » آرزو، آمال و خواسته هايمان رنج مي بريم. مي گوئيم صبر لازم براي بدست آوردنش را نداريم . در صف بودن يا پشت ترافيك گيركردن به سرعت ما را آزرده مي كند. مي خواهيم همه ي خوبي ها و جواب تمام سوالاتمان را در يك لحظه به دست آوريم . حتي بسياري مواقع ناآگاهانه به دليل نداشتن صبر و استقامت براي اطرافيان نيز مشكل ايجاد مي كنيم. بي صبري عامل منفي و مانع ياد گيري است . مي خواهيم جواب مسائل و سوالات را بدون درك و فهم كافي بدست آوريم و يا بدون گذراندن مراحل ضروري ترقي آگاه ترين فرد شويم.
تصوركنيد ذهن شما يك باغ كوچك است كه در ابتدا پوشيده از كثافات و عوامل مزاحم در رشد گياه است . در اين باغچه خارهاي تنفر از خود و كو ه هايي از نااميدي، خشم و ناراحتي وجود دارد . درخت قديمي ترس، بايد حرس شود . وقتي اين عامل مزاحم حذف و وضعيت خاك روحتان براي كشت مناسب شد، مي توانيد دانه هاي اميد و اعتماد را بكاريد .
خورشيد به آنها خواهد تابيد و شما هم با عشق و محبت آن را سيراب خواهيد نمود. در ابتدا به نظر اتفاق قابل توجهي رخ نمي دهد. ولي نبايد دست از كار بكشيد، بلكه بايد همچنان به مراقبت از آن ادامه دهيد. اگر صبور باشيد گياهان رشد كرده و به بار خواهند نشست. دقيقاً مشابه همين وضعيت براي ذهنتان روي مي دهد. افكار و عقايد مورد پسندتان را برگزينيد . آنها همراه صبر رشد مي كنند و سرانجام باغي انبوه از تجربيات مورد نظرتان را خواهيد داشت.

مجله اینترنتی چی گه

مسیحا غفاری

دانش آموز هستم و مسلط به نرم افزارهای گرافیکی،برنامه نویسی(#C و VisualBasic و Flash).عاشق نرم افزارهای کامپیوتری و علاقمند به کشف قابلیت های برنامه ها!چند تا نرم افزار هم طراحی کردم!تا به حال توی زمینه ساخت و مونتاژ کلیپ هم موفق بودم! علاقمند مباحث مربوط به شبکه و اینترنت و توی تامین امنیت مودم هم فعالیت دارم.سابقه وبلاگ نویسی و فعالیت وبمستری هم داشته ام. به امید پیشرفت چی گه؟.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *